Omdat wij al een tijd meelopen in de arbeidsrecht praktijk, zijn wij niet verbaasd over de recente nieuwsberichten over grensoverschrijdend gedrag. Werknemers zijn mondiger geworden en van werkgevers wordt steeds meer verwacht dat zij duidelijk maken wat zij verstaan onder ongewenste omgangsvormen op het werk en dat zij daar ook actief beleid voeren op het tegengaan ervan.
Wij hebben daarom bijscholing gevolgd, zodat we onze cliënten – werkgevers en werknemers - in deze nieuwe werkelijkheid kunnen begeleiden.
Voor bedrijven, die niet onze cliënten zijn, zijn wij beschikbaar als Extern Vertrouwenspersoon. In die rol kunnen wij eerstelijns hulp bieden aan werknemers die grensoverschrijdend gedrag ervaren. Daarnaast geven wij voorlichting over dit onderwerp binnen bedrijven en kunnen wij de directie adviseren. Alles met het doel om een veilige werkplek te creëren, waardoor werknemers er goed kunnen functioneren.
En dat is te zien aan het dalend percentage ziekteverzuim en de mate waarin de bedrijven hun personeel voor langere tijd aan zich weten te binden.
Onze advocaten beschikken over jarenlange ervaring op hun vakgebied en scholen jaarlijks bij, onder meer in een speciaal programma vanuit de Erasmus Universiteit. Daarnaast verrichten zij intervisie met elkaar en andere collega-advocaten.
ACTUEELDaarbij gaat het om (seksuele) intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld. Omdat werkgevers verantwoordelijk zijn voor een veilige werkplek, is het belangrijk ervoor te zorgen dat werknemers op de hoogte zijn van de normen en waarden binnen de organisatie en bij wie ze terecht kunnen indien zij te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen. Het is sterk aan te bevelen dat er een externe vertrouwenspersoon wordt aangesteld en dat de werknemers worden geïnformeerd in welke gevallen en hoe zij zich tot deze persoon kunnen wenden.
Natuurlijk is het ook belangrijk dat binnen het bedrijf voorlichting wordt gegeven aan het personeel wat precies onder ongewenst gedrag wordt verstaan en dat ook maatregelen volgen indien dergelijk gedrag zich voortdoet. Wij kunnen werkgever en werknemer hierin adviseren.
Op 18 februari 2023 is de Wet bescherming klokkenluiders in werking getreden. Deze wet is bedoeld om misstanden op het werk te kunnen melden.
Door deze nieuwe wet worden meer werkgevers wettelijk verplicht een interne meldprocedure hebben. Ook belangrijk is dat voortaan niet alleen werknemers, maar ook anderen die werkgerelateerde activiteiten verrichten, zoals opdrachtnemers en leveranciers, door de wet worden beschermd. Zij hoeven hun melding niet meer eerst intern te doen, maar kunnen direct melden bij het Huis voor klokkenluiders of een andere bevoegde autoriteit. De bewijslast voor benadeling door een melding komt met deze wet op de schouders van de werkgever te liggen. De werkgever zal moeten bewijzen dat een benadeling (bijvoorbeeld ontslag) niets met de melding te maken heeft.
De nieuwe Wet bescherming klokkenluiders stelt strengere eisen aan de interne meldprocedure. Zo moet de interne procedure voortaan ook openstaan voor het melden van schendingen van het recht van de Europese Unie, die voortaan als misstand worden aangemerkt. Een melder moet binnen zeven dagen een ontvangstbevestiging krijgen en binnen drie maanden moet de werkgever de melder informatie verstrekken over de beoordeling en hoe de melding is opgevolgd. De werkgever moet schriftelijk of elektronisch informatie geven over de interne meldprocedure en de manier waarop vermoedelijke misstanden buiten de organisatie kunnen worden gedaan aan bevoegde autoriteiten. Ook dienen werkgevers daarbij te vermelden dat werknemers rechtsbescherming hebben, zoals het verbod op benadeling wegens het doen van een melding.
Grote werkgevers (250 werknemers of meer) dienen direct te voldoen aan deze eisen, dus met ingang van 23 februari 2023. Middelgrote werknemers (50-249 werknemers) hebben tot 17 december 2023 de tijd.Wij kunnen u behulpzaam zijn bij het opstellen en implementeren van een meldregeling.
Ook kunnen wij als Extern Vertrouwenspersoon optreden, dit laatste uiteraard alleen bij bedrijven die niet al onze cliënt zijn.
Voor bedrijven, die niet tot onze cliënten behoren, kunnen wij optreden als Extern Vertrouwenspersoon. Antoinette van Cappelle is gecertificeerd vertrouwenspersoon bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen. Jan Willen IJsseldijk zal binnenkort ook gecertificeerd zijn.
Als vertrouwenspersoon kunnen wij eerste opvang bieden aan een werknemer die ongewenst gedrag heeft ervaren. Daarbij is onze rol een coachende, waarbij wij een luisterend oor bieden en zoeken naar een oplossing.
Om misverstanden te voorkomen en om te laten zien dat de organisatie hecht aan normen en waarden op het gebied van omgangsvormen, is het belangrijk om in een gedragscode te beschrijven wat uitdrukkelijk verboden is; denk daarbij aan het beschrijven wat de organisatie verstaat onder (seksuele) intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld.
In een gedragscode kunnen daarnaast andere gedragsregels worden opgenomen, bijvoorbeeld ten aanzien van het gebruik van alcohol en drugs en het bij zich dragen van slag-steek- of vuurwapens. Maar denk ook aan afspraken over het aannemen van relatiegeschenken.
Wij kunnen u behulpzaam zijn bij het opstellen en implementeren van een gedragscode.
Met onze ervaring als arbeidsrecht advocaat kunnen wij de directie van bedrijven adviseren over het voeren van verantwoord beleid ter voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). De Arbowet verplicht werkgevers om beleid te voeren op het gebied van PSA en schrijft ook voor dat de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) op het gebied van PSA aan een aantal voorwaarden dient te voldoen. Wij kunnen werkgevers hierin adviseren. Met als uiteindelijk doel het creëren of behouden van een gezonde werkomgeving.